Et tüketimi

Et Tüketimi

Et tüketimi ile ilgili her kurban bayramında olduğu üzere bu bayramda da  pek çok kafa karıştırıcı bilgi ve paylaşım basında ve sosyal medyada yer aldı. Bu paylaşımların kimisi abartılı kimisi amacını aşmış durumda olmakla beraber hepsinin kısmen de olsa haklılık payı var. Pe ki biz ne yapmalıyız dediğinizi duyar gibiyim.

Öncelikle sağlıklı bir bireyin günlük protein ihtiyacının yaklaşık kilogram başına 0.8- 1gr civarı olduğunu belirtmekle başlayalım. Örneğin 70 kiloluk bir insan için günlük 56-70gr proteine ihtiyaç vardır. Bu ihtiyaç gelişme çağında olmak, yoğun fiziksel aktivite, hastalık gibi durumlara göre değişiklik gösterebilir. Proteinler gıdalarla alındıktan sonra yapıtaşları olan aminoasitlere ayrılır. Toplamda 20 aminoasit bulunur. Bu aminoasitlerin 9 tanesi esansiyel aminoasitler(mutlaka gıdalarla alınması gereken) olup vücut tarafından sentezlenemezken 11 tanesi vücutta biyokimyasal reaksiyonlarla sentezlenebilmektedir. 11 amino asit bu 9 esansiyel aminoasitten üretilebilir.

Protein ihtiyacımızı hayvansal gıdalardan bakliyat hububat gibi ürünlerden temin edebiliriz. Lakin esansiyel aminoasitler için en önemli kaynak hayvansal gıdalardır. Bu nedenle hayvansal gıdalar diyetimizin olmazsa olmaz parçasıdır.

Hayvansal proteinlere ihtiyacımız aşikar ancak bu bize sınırsız et ve protein tüketim hakkını doğurmaz. Şöyle ki ;” Can boğazdan gelir” atasözünü aynı zamanda “can boğazdan çıkar” şeklinde de yorumlayabiliriz. Bu olumsuz etkilerin bir kısmı kısa sürede gelişebilirken bir kısmı ise yıllar sonra oluşur.

Aşırı Et Tüketimi Nelere Yol Açar?

Aşırı et tüketimi en basitinden mide barsak ve sindirim rahatsızlıklarınızı arttırabilir. Safra kesesi ve pankreasla ilgili sorunlara neden olabilir. Zeminde Gut hastalığı varsa atakları tetikleyebilir. Böbrek hastalığınız varsa kötüleşmesine ya da ilerlemesine sebebiyet verebilir. Yahut uzun dönem de olumsuz etkilerini göreceğiniz kolesterol yüksekliğine katkıda bulunabilir. Bu katkı sinsi bir katkı olup kolesterol yüksekliğine bağlı hastalıkların ortaya çıkması yıllar yıllar sürer.

Kısacası her şey tadında karardır. Dengeli beslenmek gıdaları ölçülü bir biçimde tüketmek sağlığımızı korumak ve geliştirmek için elzemdir. Moda olan tek yönlü beslenme diyetlerinde bir grup gıdayı diyetten çıkartmak sonuç olarak kilo verilmesini sağlar. Ancak bu kilo kaybı ne kadar sağlıklıdır tartışılır.

Sağlıklı yada hasta olma durumunuza , fiziksel aktivitenize, yaşınıza kullandığınız ilaçlara ve de ihtiyacınıza binaen diyet programı kişiselleştirilerek sunulmalıdır. Elbette genel kaide diyette yeterli lifli besinlerin, vitamin mineral depolarını dolu tutmak için sebze meyve yeterli ölçüde karbonhidrat (şeker türevleri), bitkisel ve hayvansal proteinleri ihtiva etmeli ve tuzdan fakir olmalıdır.

Et Tüketiminde Dikkat Edilecek Şeyler Nelerdir?

Yağsız tarafından, dinlendirilmiş etin aşırı pişirilmeden tüketilmesi hem besleyici değerinde azalmaya sebebiyet vermez hem de kanserojen maruziyetini azaltır.

Siz siz olun ne yiyebildiğiniz kadar et yiyin diyene ne de şeker zehirdir diyene itibar etmeyin. 10.000 lerce yıldır insanoğlu hem et obur hem toplayıcı olmuştur. Hem et tüketmiş hem meyve yemiş. Hem de yerleşik hayatla birlikte tarım yapmış tahıl ,bakliyat ve nihayetinde karbonhidrat tüketmiştir. Sağlıklı olmak ve sağlık beslenme için dengeli beslenme ve yeterli fiziksel aktivite dışında doğru bir reçete yoktur.

Bir Cevap Yazın